Ιουλ 28, 2002

Η Ματιά της Ελένης
Αρθρο της Ελένης Αυλωνίτου στην ΑΥΓΗ, 28 Ιουλίου 2002

 

Καύσωνας

Πρίν λίγες μέρες με τον καύσωνα βρέθηκα μεσημεριάτικα στο κέντρο της Αθήνας. Δυσανασχετούσα με τη ζέστη, που με έβρισκε να έχω δουλειές που δεν περίμεναν τέτοια μέρα και τέτοια ώρα στην Αθήνα. Βγαίνοντας από το αυτοκίνητο δεν πρόλαβα να κάνω δύο βήματα και κόντεψα να λιποθυμίσω. Θυμήθηκα ότι η έκθεση στη ζέστη, έστω και γιά περιορισμένο χρόνο, δεν επηρεάζει μόνο άτομα που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο, όπως είναι οι ηλικιωμένοι, οι καρδιοπαθείς, οι παχύσαρκοι, οι εγκυμονούσες, τα μικρά παιδιά και τα άτομα που παίρνουν κάποια φάρμακα, αλλά και τα υγιή άτομα καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός δυσκολότερα αντιμετωπίζει τη ζέστη παρά το κρύο.

Οταν ανεβαίνει η θερμοκρασία του σώματος η πρώτη αντίδραση του οργανισμού είναι να διασταλλούν τα αιμοφόρα αγγεία στην επιφάνεια του δέρματος, ώστε να συγκεντρωθεί εκεί το ζεστό αίμα γιά να ψυχθεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Αυτός είναι ο λόγος που με τη ζέστη πέφτει η πίεση του αίματος και προκαλούνται συχνά λιποθυμίες. Αυτή η διαστολή προκαλεί και τη μείωση της καρδιακής παροχής αίματος, με συνέπεια ο οργανισμός να προκαλεί ταχυκαρδία στη προσπάθεια να διατηρήσει τη καρδιακή παροχή σε κάποια ανεκτά επίπεδα, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στους καρδιοπαθείς. Αφού συγκεντρωθεί η πλεονάζουσα θερμότητα στο δέρμα αποβάλλεται κανονικά στον αέρα αν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι χαμηλότερη από τη θερμοκρασία του σώματος, αν όμως η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ξεπεράσει τη θερμοκρασία του σώματος, αν δηλαδή έχουμε καύσωνα, τότε το μοναδικό μέσο που μένει στον οργανισμό γιά να προστατευτεί από τη ζέστη είναι η εξάτμιση του ιδρώτα. Με τη μεγάλη εφίδρωση όμως το σώμα αφυδατώνεται ενώ με τον ιδρώτα χάνεται και αλάτι, η απουσία του οποίου μπορεί να προκαλέσει διάφορες άλλες διαταραχές.

Δεν είναι ανόητοι ή τεμπέληδες οι λαοί που ζώντας σε κλίματα πολύ πιό ζεστά από το δικό μας φροντίζουν να περνούν τα καλοκαιρινά μεσημέρια ξαπλωμένοι στη σκιά. Από ένα σημείο και πέρα η ζέστη γίνεται κίνδυνος και πρέπει να προσαρμόζει κανείς ανάλογα τις συνήθειες και τη διατροφή. Τέσσερεις κανόνες διατροφής χρειάζεται να τηρείτε το καλοκαίρι όταν το θερμόμετρο περάσει τους 35 βαθμούς:

1. Πίνετε πολλά υγρά, ακόμα και αν δεν διψάτε. Οταν ιδρώνετε πολύ πρώτα θα χάσετε περισσότερο νερό απότι πρέπει και μετά θα νοιώσετε δίψα. Πίνετε ως 4 ποτήρια νερό την ώρα, τόσο μπορεί να σηκώσει το στομάχι. Λέω νερό γιατί τα αναψυκτικά που περιέχουν ζάχαρη καθώς και τα αλκοολούχα και καφεϊνούχα ποτά και αφεψήματα προκαλούν αφυδάτωση. Είναι ίσως καλά γιά τα καλοκαιρινά βραδάκια αλλά να τα αποφεύγετε μέσα στο ντάλα μεσημέρι με καύσωνα.

2. Να τρώτε φρούτα και τα λαχανικά. Περιέχουν πολύ νερό και ενυδατώνουν τον οργανισμό.

3. Να βάζετε περισσότερο αλάτι απότι τον χειμώνα γιατί με τον ιδρώτα το χάνετε και πρέπει να ο αναπληρώσετε.

4. Να τρώτε ελαφρά και να αποφεύγετε τα λίπη.

Ακόμα και αν είσαστε από τους τυχερούς που έχουν ήδη αράξει σε κάποια παραλία η ζέστη θέλει τις στοιχειώδεις προφυλάξεις.

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *