Jun 25, 2006

Η Ματιά της Ελένης
Αρθρο της Ελένης Αυλωνίτου στην ΑΥΓΗ, 25 Ιουνίου 2006

 

Με τα σώβρακα!

Από δω το έφερναν, από κει το πήγαιναν, στο τέλος έγινε και αυτό, 1.000 περίπου Ολλανδοί φίλαθλοι παρακολούθησαν τον αγώνα της εθνικής ομάδας τους με την Ακτή Ελεφαντοστού στο Μουντιάλ φορώντας μονάχα τα σώβρακά τους! Το φαιδρό συμβάν ξεκίνησε όταν η Ολλανδική εταιρία “Bavaria”, που φτιάχνει μπύρα, αποφάσισε να δοκιμάσει διαφήμιση – ενέδρα στο Μουντιάλ. Διαφήμιση – ενέδρα είναι η μη εγκεκριμένη από την διοργανώτρια αθλητική αρχή διαφήμηση μέσα στον ή γύρω από τον αγωνιστικό χώρο. Σκοπός της διαφήμισης – ενέδρας είναι να επωφεληθεί ο διαφημιζόμενος από τη δημοσιότητα του Μουντιάλ χωρίς να πληρώσει δεκάρα στους διοργανωτές.

Βέβαια με τον τρόπο που οργανώνεται τα τελευταία χρόνιο το αθλητικό σπόνσορινγκ, δεν υπάρχει τρόπος ένας διαφημιζόμενος να εμφανιστεί νόμιμα μέσα στους αγωνιστικούς χώρους αν δεν πληρώσει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια δεκάρες τουλάχιστον, αφού οι αθλητικές αρχές έχουν καθιερώσει το σύστημα του αποκλειστικού σπόνσορινγκ. Σύμφωνα με το σύστημα αυτό, από κάθε κλάδο ή κατηγορία προϊόντος επιτρέπεται να υπάρχει μόνο ένας σπόνσορας. Ετσι στο Μουντιάλ μόνο η Κόκα Κόλα πουλάει και διαφημίζει αναψυκτικά, μόνο η Αμερικανική Ανχάουσερ Μπούς, που παράγει την μπύρα Μπάντγουάϊζερ, πουλάει και διαφημίζει μπύρα κλπ. Αυτοί οι μεγάλοι σπόνσορες πλήρωσαν περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ ο καθένας γιά το προνόμιο και κάθε ομοειδής εταιρία αποκλείεται από το Μουντιάλ αυτόματα. Μάλιστα οι μεγάλοι σπόνσορες αποκτούν τα σχετικά δικαιώματα με πολυετή συμβόλαια, οπότε το κίνητρο των ανταγωνιστών τους να κάνουν πετυχημένη διαφήμιση – ενέδρα είναι τεράστιο.

Η καταπληκτικότερη περίπτωση διαφήμησης – ενέδρας είχε γίνει στους Ολυμπιακούς αγώνες της Ατλάντας το 1996, όταν με επίσημο σπόνσορα στην κατηγορία “αθλητικά παπούτσια” την Adidas, η ανταγωνίστρια Nike είχε νοικιάσει όλους τους χώρους εξωτερικής διαφήμισης στην Ατλάντα γιά τις μέρες των αγώνων και το όνομά της κυριαρχούσε παντού στην πόλη! Από τότε οι διοργανώτριες αθλητικές αρχές φροντίζουν με κάθε τρόπο να ελέγχουν όσο μπορούν όχι μόνο τους αγωνιστικούς χώρους, αλλά αν μπορούν και ολόκληρη την πόλη και τους ανθρώπους που την κατοικούν, μήπως τυχόν και διαφημιστεί λαθραία κανείς στην πλάτη τους.

Η Ολλανδική εταιρία “Bavaria” δοκίμασε να χρησιμοποιήσει τους Ολλανδούς θεατές ως μετακινούμενα διαφημιστικά ταμπλώ, μοιράζοντάς τους τζάμπα πορτοκαλί παντελόνια με το σήμα της. Οι Ολλανδοί φίλαθλοι φόρεσαν τα παντελόνια με το πορτοκαλί χρώμα της ομάδας τους και το σήμα της “Bavaria” και πήγαν στο γήπεδο. Ελα όμως που οι κέρβεροι φύλακες της πάγιας αρχής της FIFA – πάνω από όλα οι σπόνσορες – απαγόρευσαν την είσοδο στους σηματοφορεμένους Ολλανδούς, ή μάλλον στα παντελόνια τους. Χίλιοι περίπου φίλαθλοι προτίμησαν να χάσουν τα παντελόνια τους παρά να χάσουν τον αγώνα, οπότε τα έβγαλαν και μπήκαν στο γήπεδο γιά να παρακολουθήσουν τον αγώνα με τα σώβρακα! Υποψιάζομαι πάντως ότι τα τζίνια του μάρκετινγκ της “Bavaria” έκαναν μισές δουλειές, πόσο θα τους στοιχίζε μαζί με τα παντελόνια να είχαν μοιράσει και δωρεάν πορτοκαλί σώβρακα με το σήμα τους;

Μπροστά στην απειλή αναβίωσης του αρχαιοελληνικού προτύπου των γυμνικών αγώνων, τουλάχιστον από τους θεατές, η FIFΑ έλαβε τα μέτρα της γιά τον επόμενο αγώνα της Ολλανδίας. Στο μάτς με την Αργεντινή η FIFΑ είχε προμηθεύσει τις πύλες του γηπέδου με χιλιάδες πορτοκαλί σόρτς, γιά οποιονδήποτε θεατή τυχόν χρειαζότανε να αλλάξει. Οπότε τελικά φαίνεται ότι διαμορφώνονται δύο τάσεις στις σύγχρονες μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, η αρχαιοελληνική “όλοι γυμνοί” και η νεωτεριστική της “επίσημης στολής αγώνων”. Υπενθυμίζεται ότι αυτά ισχύουν γιά θεατές που έχουν κανονικό εισητήριο και το έχουν ακριβοπληρώσει!