Nov 6, 2005

Η Ματιά της Ελένης
Αρθρο της Ελένης Αυλωνίτου στην ΑΥΓΗ, 6 Νοεμβρίου 2005

 

Κροκόδειλοι και άλλα ζώα

Ο Ζαν Ρενέ Λακόστ ήταν κορυφαίος Γάλλος τεννίστας της δεκαετίας του 1920. Ως αθλητής δεν διακρινόταν ούτε γιά ιδιαίτερη σωματική δύναμη ούτε γιά κάποιο ιδιαίτερο φυσικό ταλέντο στο τέννις, αλλά με επίμονη δουλειά και με εκπληκτική τακτική ανάλυση του παιχνιδιού των αντιπάλων του έφτασε να γίνει ο κορυφαίος της παγκόσμιας κατάταξης το 1926 και 1927. Γόνος πλούσιας αστικής οικογένειας, ολοκλήρωσε την αγωνιστική του καριέρα το 1929 σε ηλικία μόλις 25 ετών γιά λόγους υγείας. Οι αθλητικογράφοι του είχαν βγάλει το παρατσούκλι “κροκόδειλος”, γιατί ποτέ δεν άφηνε το θύμα του – δηλαδή δεν σταμάταγε στιγμή την πίεση στον αντίπαλο σε όλη τη διάρκεια του αγώνα.

Τη δεκαετία του 1920 οι άντρες τεννίστες φορούσαν στον αγώνα μακρυμάνικο πουκάμισο με κολλαριστό γιακά. Αυτό το ρούχο δεν βόλευε τον Λακόστ, οπότε σαν αθλητής ακόμα είχε σχεδιάσει ο ίδιος γιά τον εαυτό του ένα ελαφρύ βαμβακερό κοντομάνικο μπλουζάκι με το οποίο αγωνιζόταν. Το 1933 ο Λακόστ ίδρυσε την εταιρία που φέρει το όνομά του και άρχισε να παράγει το περίφημο μπλουζάκι του γιά όλο τον κόσμο. Καθιέρωσε γιά σήμα των ρούχων της εταιρίας του το παρατσούκλι του, τον κροκόδειλο, αλλά αντί να κρύψει το σήμα μέσα από το κολλάρο, όπως έκαναν μέχρι τότε όλοι οι κατασκευαστές ρούχων, τον μοστράρισε φάτσα μπροστά πάνω στο ρούχο γιά να φαίνεται. Παράλληλα με το μπλουζάκι η εταιρία του Λακόστ έφτιαχνε και άλλα άνετα ρούχα γιά τέννις, γκόλφ και ιστιοπλοΐα.

Ηταν λογικά αναμενόμενη η επιτυχία των πρακτικών αθλητικών ρούχων του Λακόστ σε όσους έπαιζαν τέννις ή γκόλφ ή έκαναν ιστιοπλοΐα. Με τα χρόνια όμως το ειδικά σχεδιασμένο αθλητικό ρούχο έγινε μόδα ακόμα και σε όσους δεν ήξεραν ούτε πως πιάνεται η ρακέττα. Γιά πολλούς ανθρώπους το θέμα από ένα σημείο και πέρα έγινε απλά να σε βλέπουν οι άλλοι να φοράς κροκόδειλο! Η εμπορική επιτυχία του Λακόστ βρήκε πολλούς μιμητές, ιδιαίτερα μεταπολεμικά. Η σύνταγή ήταν απλή: αθλητικός σχεδιασμός, σήμα φάτσα και πολλη διαφήμηση. Στο παιχνίδι μπήκαν και άλλοι πρώην αθλητές του τέννις, όπως ο Αγγλος Φρέντ Πέρρυ. Σήμερα πιά πολλοί άνθρωποι που φοράνε Λακόστ δεν έχουν ιδέα ποιός ήταν ο Ζαν Ρενέ Λακόστ και γιατί έβαλε εκεί ένα κροκόδειλο αντί να βάλει έναν ελέφαντα ή μία κότα. Σήμερα το σήμα του κροκόδειλου κοσμεί ρολόγια, γυαλιά, κολώνιες και άλλα πράγματα, που δεν έχουν σχεδιαστεί γιά να διευκολύνουν την όποια αθλητική απόδοση.

Σήμερα βλέπετε δεν έχει πέραση μονάχα το αθλητικό ρούχο, σήμερα πουλάει ιδιαίτερα το αθλητικοφανές ρούχο. Ανθρωποι που αποφεύγουν σαν το διάλολο το περπάτημα, το αποφεύγουν φορώντας αθλητικά παπούτσια φίρμας. Ανθρωποι που δεν βρίσκουν σακκάκι στο νούμερό τους από τα πάχη που ξεχειλίζουν φοράνε αθλητική φόρμα XXL. Η σημερινή αγορά αθλητικών ειδών έχει χωριστεί σε δύο διακριτά μέρη. Το ένα παράγει επιστημονικά μελετημένα ρούχα και αθλητικά είδη που διευκολύνουν πραγματικά την αθλητική επίδοση, αξιοποιώντας όλη τα γκάμα της διαθέσιμης επιστημονικής γνώσης και των σύγχρονων υλικών. Το άλλο, που είναι πολύ μεγαλύτερο, δεν εμπορεύεται τόσο αθλητικά είδη όσο την εικόνα του αθλούμενου ανθρώπου σε μή αθλούμενους. Σου λέει ο έμπορος “μπορεί να μην αθλείσαι σαν τον μεγάλο αθλητή Χ, μπορεί να μην έχεις το ταλέντο του και το σώμα του, μπορεί ακόμα και να βαριέσαι να σηκωθείς από τον καναπέ, αλλά, αν πληρώσεις αρκετά, μπορείς να φοράς τα ίδια ακριβώς παπούτσια που φοράει αυτός!”. Γιά αρκετούς ανθρώπους, είναι και αυτό μία κάποια λύση.