Ιουν 30, 2007

Οι πιό συχνές ερωτήσεις γιά την άσκηση Ι

Αρθρο της Ελένης Αυλωνίτου στο περιοδικό Βιόραμα, Ιούνιος 2007.


 

Οι περισσότεροι άνθρωποι θέτουν διάφορες ερωτήσεις σχετικά με την άσκηση, Ας εξετάσουμε αυτές που τίθενται πιό συχνά.

1. Ποιά είναι η καλύτερη άσκηση;

Μα φυσικά η δραστηριότητα αυτή που απολαμβάνουν οι άνθρωποι περισσότερο και επιδιώκουν να την επαναλαμβάνουν με κάποια συχνότητα μέσα στη βδομάδα. Ομως, προσφέρουν όλες οι δραστηριότητες φυσική κατάσταση; Για παράδειγμα, δεν θα μπορούσα να το πω αυτό, για το γκολφ, αλλά τουλάχιστον το γκολφ κάνει κάποιους ανθρώπους να σηκωθούν από το καναπέ τους και να κινηθούν. Η μυϊκή ενδυνάμωση προσθέτει μυϊκό τόνο, αλλά η άσκηση γιά υγεία σημαίνει πρωτίστως άριστη λειτουργία της καρδιάς, των αγγείων και και των πνευμόνων. Από τις αθλητικές δραστηριότητες 4 ξεχωρίζουν για τα οφέλη που προσφέρουν στο καρδιοαναπνευστικό σύστημα. Τρέξιμο, κολύμβηση, ποδηλασία, χιονοδρομία. Εάν εξαιρέσουμε ότι το τελευταίο χρειάζεται χιόνι και ιδιαίτερη δεξιότητα, με τα υπόλοιπα 3 είναι γενικά εξοικειωμένοι οι περισσότεροι άνθρωποι. Εάν ακόμα υπάρχουν εξαιρέσεις το γρήγορο περπάτημα μπορούν να το κάνουν όλοι παντού, οποιαδήποτε χρονική στιγμή και χωρίς οικονομικό κόστος. Επίσης το τέννις βελτιώνει ικανοποιητικά τη φυσική κατάσταση του ατόμου ενώ το ράκετμπωλ ή το χάντμπωλ, καθώς είναι πιό δυναμικά στη κίνηση και συνεχόμενα σε διάρκεια, προσφέρουν φυσική κατάσταση σε ακόμα πιό ικανοποιητικό βαθμό. Η ιδανική επιλογή αθλητικής δραστηριότητας θα ήταν ο συνδυασμός διαφόρων δραστηριοτήτων (γρήγορο περπάτημα, κολύμβηση, τέννις) στο πρόγραμμα μιας γενικά δραστήριας καθημερινότητας.

2. Είναι η άσκηση ασφαλής για οποιονδήποτε;

Η άσκηση είναι ασφαλής γιά όλους τους υγιείς ανθρώπους, αφού πάρουν την διαβεβαίωση από τον ιατρό τους, κατόπιν ειδικών εξετάσεων, οικογενειακού ιστορικού και καρδιολογικού ελέγχου. Με αυτές τις συνθήκες η άσκηση είναι ασφαλής, εάν διεξάγεται κατάλληλα όσον αφορά το ποσοστό επιβάρυνσης, μέσα στα ατομικά όρια ανοχής

3. Πόσο συχνά και πως να αθλούμαι;

Για να μεγιστοποιήσει κάποιος τη φυσική του κατάσταση και να ελέγξει αποτελεσματικά το σωματικό του βάρος η άσκηση 3 φορές την εβδομάδα αποτελεί επαρκή συχνότητα για να αποκομίσει οφέλη στη φυσική του κατάσταση. Ασκηση 1-2 φορές την εβδομάδα δεν αποτελεί επαρκή συχνότητα για να βελτιωθεί η φυσική κατάσταση, αν και από το τίποτα καλό είναι και αυτό, από άποψης συντήρησης. Ασκηση περισσότερο από 3 φορές την εβδομάδα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο τραυματισμού, εξαιτίας συσσωρευμένης κόπωσης, εκτός φυσικά, εάν κάποιος είναι ή έχει υπάρξει αθλητής αγώνων ή του αρέσει πολύ αυτό που κάνει. Η άθληση κάθε δεύτερη μέρα αποτελή επαρκή συχνότητα, ώστε το άτομο να αποκομίζει και οφέλη και να μεσολαβεί αρκετός χρόνο αποκατάστασης.

Στο ερώτημα με τι ένταση να αθλείται κάποιος, ένα ποσοστό έντασης που φθάνει στο 60%-80% της μέγιστης καρδιακής του συχνότητας προσαρμοσμένος με τα ηλικιακά δεδομένα του καθενός είναι ασφαλής. Κάθε άτομο όμως, έχει το δικό του ρυθμό στο τι μπορεί και στο τι θέλει να κάνει. 

4. Που να βρω χρόνο;

Κατ’ αρχήν η τακτική άσκηση στη ζωή μας απαιτεί ισχυρό κίνητρο και μετά αφιέρωση. Οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν ότι χρειάζεται να ξοδεύουν πολύ χρόνο γι’ αυτό, στην ουσία όμως απαιτούνται 30 λεπτά. Οποιος δεν μπορεί να βρει 30 λεπτά μέσα στην ημέρα του για να ασκηθεί, τότε δεν οργανώνει καλά το χρόνο του και δεν ιεραρχεί σωστά τις προτεραιότητές του. Πάντα υπάρχει η δυνατότητα να μην δούμε τηλεόραση ή να φάμε λίγο αργότερα, προκειμένου να βρούμε 30 λεπτά χρόνο να ασκηθούμε. Ας το δούμε ως φροντίδα του εαυτού μας, άλλωστε για να καταφέρουμε όλα όσα κάνουμε μέσα στην ημέρα πρέπει να φροντίσουμε πρώτα εμάς! Θα συνεχίσουμε όμως την επόμενη φορά.

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *